Meno: Grand
Theft Auto IV - áner: Akčné, Adventúra -
Vývojár: Rockstar North Rockstar Toronto - Vydavatež:
Rockstar Games - Dátum vydania: Dec 2, 2008 -
Jazyky: English, French, Italian, German, Spanish Ochrana: SecuROM
Euphoria, engine o dokonalosti vzahov...
Euphoria,
nový engine, o ktorom mnohí ete nič nevedia. Vlastne
ani ja, a keďe nechcem do toho príli fuova,
priblíim ho aspoň jendoducho tým, komu sa nechce hžada
a pozera videá, zisova informácie. Euphoria je engine
postavený na realistike pohybu, reakcií na okolie a
vnímanie jeho častí a tvarov. Engine má dva základné
kamene, umelú inteligenciu a okolie. Navzájom majú
pritom tak takmer dokonalé väzby, e iaden engine pred
Euphoriou sa nevyznačoval ani polovicou z prvkou,
ktorými nás prekvapí Euphoria. "Takmer" preto, lebo nič
nie úplne realistické, pokiaž nejde o ivú vec.
Čo to vetko vlastne znamená? Engine v hre zabezpečí, e
ak u sa ocitnete v akejkožvek situácií v hre aj po stý
krát, nikdy sa nestane to isté a nikto sa nebude chova
rovnako, pokiaž nepôjde o video, či stanovenú čas v
hre. Postavičky a celkovo vetka umelá inteligencia,
vrátane strojov, či prírodných javov, to vetko sa hýbe
podža okolia. Ak postavička zakopína o predmet na
chodníku, chová sa podža jeho vežkosti, chová sa podža
vlastnej postavy a aj okolia. Ak toti pred ním stojí
ďalia osoba, vráa do nej a uchopí ju rukami presne
tak, akoby to spravila skutočná osoba, snaiac sa
uchyti. Napríklad ak takúto postavu v hre zrazí auto,
zachová sa podža toho celkové okolie. Obe nehody sa
podža sily, smeru a spôsobu nárazu zachová pohybmi vo
vzduchu ako aj po dopade na zem. Vôbec by nebolo na
kodu, ak by táto "obe" prerazila hlavou sklo a ostala
lea na aute. Nechcem by vak priveža morbídny a
pohorova ete tých rodičov, ktorým som doteraz
nepokazil názor na hry, len poukazujem na reálnos
celkového enginu... a da si pozor za volantom len
preto, aby ste nezaili takúto nehodu, mono je pre
niekoho motivácia k pozornejej jazde, pre niekoho tzv.
úchylný záitok.
Precíznos programátorov je fascinujúca práve na
detailoch, ktoré si vimnete a pri hraní. Ak na zemi
leí postavička a vy na ňu pustíte ďaliu, po dopade sa
zachová presne, akoby skutočne padala skutočná postava
u na jednu leiacu. iadne prekrývajúce sa textúry,
prelínajúce sa telá a blikajúce časti jedného cez druhé,
ktoré tak poznáme z väčiny hier.
Nechcem túto novú a prevratnú technológiu nijak
prechváli. Môeme sa na ňu tei v blízkej dobe hneď v
niekožkých hrách.
Napríklad v novom Star Wars, ale aj naom drahom GTA IV.
Na priloených videách môem demontrova prvky Euphorie...
Prvé video zachytáva ukáku holého enginu v
programátorskom prostredí, kde programátor zadefinoval
dve postavy a pád jednej z nich. Príkazom vytvoril
postavu opakovane na jednom mieste a ako môete
sledova, postavička sa vdy sama od seba zachová podža
okolností. Ak je niekde na okolí predmet, o ktorý sa
môe uchyti, snaí sa o to. Dokonca ak sa jej podarí
uchyti, tak sa pokúa udra a i keď ide len o
nedokonalý model, je čo chváli.
Aktualizácia: 4. októbra -
dovolujem si vymeni
aj na podnet návtevníka
Sunshafta posledné video, ktoré Youtube nezmazalo, za
videoukáku asi najviac vyhovujúcu na vysvetlenie
Enginu.
Pozrite sa
na druhé video, ktoré pochádza z novo pripravovaného
Star Wars. (ospravedlnujeme
sa, ale video bolo z youtube zmazané)Opä je sa na čo tei. Lucas Arts sa nedá
zahanbi a ide s dobou. pri prvom príklade je perfektne
vidie na predstavených modeloch niečo z vlastností
Euphorie. Do drevenej dotičky vráajú predmety. Doska
sa achová podža uhlu ale aj podža predmetu , či sily
úderu. Ak u hodíte R2-D2 do dosky z akéhokožvek uhlu a
silou, istotne sa vám doska nerozláme na rovnaký počet a
tvar triesok.
Druhé
video z hry Star Wars je opä výbornou ukákou
postavičkových scén a správania. Sledujte ako sa
jednotlivé postavičky zachovajú vdy po programátorovom
vygenerovaní. Ak vygeneruje dve postavy, navzájom sa
snaia uchyti jeden o druhého, a aj keď sa im to
nepodarí, dopad je opä zaujímavý a realistický. Netreba
zabúda opä na vzahy, o ktorých som písal na začiatku.
Ak sa snaila postava uchyti na práchnivelom dreve, a
to praslo, materiál sa zachoval podža zataenia, výky a
sily ako sa jej postava dotkla, čo záviselo od výky, z
ktorej bola postava generovaná.
Vyzerá to
celé skvelo, čo poviete? Viem minimálne o piatich hrách,
ktoré keby sa prerobili do tohto Éčka, získali by si ma
na dlhie.